Titel | Characterizing corrosive wear of chemically reactive surface layers on metal brake disc materials |
Autor | Khalid Shabaita M. Sc., Prof. Dr.-Ing. Christian Busch |
Infos zum Autor | Autorenanschrift: Westsächsische Hochschule Zwickau University of Applied Sciences Dr.-Friedrichs-Ring 2a 080056 Zwickau Prof. Dr.-Ing. Christian Busch Tel.: +49-375-536-1700 E-Mail: Christian.Busch@fh-zwickau.de Khalid Shabaita M. Sc. Tel.: +49-375-536-1981 E-Mail: Khalid.Asad.Rushdi.Shabaita.229@fh-zwickau.de |
Inhalt | Abstract As corrosion is considered to be one of major failure causes affecting the metals, and thus our lives: one field were the corrosion has an effect is the disc brakes rotors. This work is aimed to study the effect of two types of stresses/corrosion on different materials used in making of disc brake rotors, atmospheric corrosion and thermal fatigue. Specimens of the each material will be subjected to an induced atmospheric corrosion using the salt spray (fog) chamber to simulate atmospheric corrosion. Other specimens of the chosen materials will be subjected to a thermal fatigue test through a repeated heating-cooling cycle. The effects on the materials will be measured by the difference in the values of coefficient of friction and the wear rate before and after the tests are carried out. The measurements will be done using a dry sliding method on a tribometer. The surface of the tested specimens will be analyzed. A comparison between the different tested materials will be performed. Zusammenfassung Korrosion gilt als eine der wichtigsten Fehlerursachen, die die Metalle, und damit unser Leben beeinflussen und prägen. Bremsscheiben sind in ihrer Arbeitsumgebung Korrosion ausgesetzt. Diese Arbeit beschäftigt sich mit der Wirkung von zwei Arten von Belastungen / Korrosion auf unterschiedlichen Materialien atmosphärische Korrosion und thermische Ermüdung. Proben der einzelnen Materialien wurden in einer Salzsprühnebel Kammer einer induzierten atmosphärische Korrosion ausgesetzt. Weitere Exemplare der gewählten Materialien wurden thermische Ermüdung durch eine wiederholte Heizung-Kühlkreislauf unterzogen werden. Die Auswirkungen auf die Materialien wird durch den Unterschied in den Werten des Reib-und Verschleißwertes gemessen werden. Diese Messungen wurden vor und nach den Tests durchgeführt. Die Messungen werden mit einer Stift-Scheibe-Vorrichtung Verschleißprüfung auf einem Tribometer durchgeführt werden. Des Weiteren wurde auch die Oberfläche der getesteten Proben analysiert. Zum Schluss wurde ein Vergleich zwischen den verschiedenen getesteten Materialien durchgeführt. |
Datum | 2014 |